Revy i andre var en revy om å lage revy. Vi fulgte en revyprosess fra ide via audition fram til fremførelse og premierefest. Forestillingen startet med Et kick (Green Day – Basket Case) «Skolen og et hjem, ei gada og ei seng, e livet mitt fra morgen og te kvellen.», sang gjengen motløst i starten, før det å lage revy ga dem tidenes kick. Mange minneverdige nummer; For eksempel Lars Erikson i rollen som Johnny som drømte så intenst om å gifte seg med Britney Spears. Eller Hege Alsaker og Mariell Aanonsen i Intrige Ine, det vanvittige Ungdom & stil nummeret med Christian Auklend i mange roller og ikke minst de 2 premierefestsangene som ga hele salen et kick mot slutten.

På 10 årsjubileet i 2000 slet vi med manglende musikere. Derfor hadde vi tidlig audition for å finne mulige musikalske talenter til revyen i 2001. Også 8. klassingene fikk være med. Midt blant dem fant vi Anders Brunvær Hauge som spilte både trommer og tangenter og Bjørn Pettersen som spilte trommer. De fikk være med selv om de ikke var gamle nok til å velge revy. De gjorde det mulig, sammen med resten av musikerne, å fremføre forestillingen med ekte levenede orkester med elever fra skolen, slik det etter Gosenrevytradisjonen skal være. Dette ga orkesterleder Hansi revylysten tilbake, og har gitt utgangspunkt for flere meeeget dyktige revyorkestre.

I 2001 begynte Sissel Kjellesvik som lærer på Gosen. Hun overtok Anette Dales rolle som koreograf. Det ga mulighet til å vektlegge koreografien i revyen mer, til stor glede for forestillingene.

Det viktigste og mest særegne nummeret i forestillingen «Revy i andre» var sangen «Knus rasimen». Kort tid før premieren skjedde det tragiske drapet på Benjamin Hermansen. Flere i revyen reagerte sterkt på dette og mente at vi burde markere en holdning mot rasisme i forestillingen. Særlig John Erik Thomassen engasjerte seg og tok viktige initiativ som endte opp i sangen «Knus rasismen». Nummeret passet også godt inn i revyens hovedbudskap om hvordan en revy kan være aktuell og kommenterer viktige begivenheter mer enn noen annen scenekunstform kan.

Galleri: